Tuesday, March 23, 2004

Statsförvaltningens medborgarforum har ett nytt ämne, nämligen kollektiv trafik.
"Man kunde lätt tro att den täta bosättningen och köerna i rusningstrafiken skulle få människorna att lämna bilen hemma för att i stället åka kollektivt. Men så verkar det inte vara." skriver arbetsgruppen i sin inledning. Korrekt! Oräkneliga är de gånger jag har blivit utskälld för att jag cyklat in till stadens absoluta centrum, till torget. Av så väl bilister som fotgängare. Jag har flera gånger undrat över på vilket sätt jag är så oönskad med min ekologiska och praktiska velicoped i centrum? Det är väl för tusan bättre att cykla än att varenda invånare åker med en egen bil! Säger jag som är uppvuxen på landet, där man alltid tog bilen vart man än skulle. Motion får man till på köpet som cyklist, frisk luft och får njuta av omgivningen samtidigt. Personligen är jag för att bannlysa alla bilar i centrum, låt bussarna gå en bit utanför torget och låt fotgängare och cyklister åka fritt ända fram till torget.

Hoppas debatten blir givande och arbetsgruppen kommer på nåt bra för att få fler att lämna bilen hemma och ta bussen/spåran/metron. Hoppas bara att ingen fiffikus kommer på tanken att pådyvla alla finländare kollektiv trafik! För ett tag sedan var det nån som på allvar ville få invånarna i glesbygden att åka kollektivt! Snacka om verklighetsfientligt! *garv*

No comments: